Er du bange for at flyve?

Påsken nærmer sig og for nogle betyder det en forestående flyrejse. I dette blogindlæg giver jeg nogle bud på, hvad du kan gøre nu og her for at mindske din flyskræk

 

  1. Du kan begynde/blive ved med at flyve
  2. Du kan ændre den måde du tænker om flyvning
  3. Afledning


Denne guide kan fungere som et supplement til angstbehandling, men kan også bruges, selvom du ikke ellers kender til den kognitive metode.

 

At begynde at flyve

Den gamle talemåde om at komme op på hesten gælder stadig. Jo hurtigere du kommer ud at flyve, efter din angst er opstået, jo lettere kan du slippe angsten.

Læg mærke til hvor meget af tiden du reelt er angst. Måske opdager du, at du er meget angst, når I letter, men at angsten er næsten væk under maden og en film. For så at vende tilbage når du lander. Det er helt normalt og vigtigt at opdage, fordi vi ofte tror, at vi er konstant angste under hele flyveturen.

Evaluer når du er landet.

  • Hvordan var det?
  • Hvor meget af tiden havde du det dårligt
  • Havde du det reelt så svært, som du havde frygtet?

 

 

At ændre den måde du tænker

Når man er bange for at flyve, er det fordi, man tænker noget om det at flyve, som gør en angst. Måske har du endda haft en dårlig oplevelse med en flyvetur, som har udløst din angst. Det kan i den forbindelse være en god ide at sætte sig lidt ind i statistik og teknik vedrørende fly. Se f.eks. rejse.guide.dk’s artikel

Erstat de negative tanker med mere realistiske og beroligende tanker. Det kan f.eks. være:   “Det skal nok gå, jeg kan sagtens klare det” eller ”Personalet ser afslappede ud, de ville vide, hvis der var fare på færde”.

Afledning

Det skal siges, at afledning ikke er den bedste metode til angstreducering på sigt. Det skyldes, at den ikke går ind og tager fat i angstens rod, nemlig tankerne. Men når det er sagt, så er det effektivt til at forebygge eller afbryde et angstanfald.

  • Fokuser på at trække vejret dybt og roligt
  • Tæl baglæns fra 1000, minus med 7 hver gang.
  • Vælg forskellige ting du kan tælle  i flykabinen. fx mørkhårede eller røde ting.
  • Læs en bog (hvis du kan koncentrere dig om den)
  • Læg planer for hvad du skal lave, når du når til din destination


God fornøjelse med dine fremtidige flyveture 🙂

 

Du kan læse mere om angst (og mod her)