Jeg var ude og undervise i går. Lærere fra 0.-10.klasse ville gerne vide mere om, hvordan de kunne forebygge og afhjælpe angst hos deres elever. Vi kom vidt omkring. Hjemve, præstationsangst og fobier og fik en god snak om, hvor mange steder en ordentlig håndtering af angst spiller ind for børnenes trivsel.

Jeg elsker angstbehandling, faktisk lige så meget, som jeg elsker at arbejde med spisning.

Der er selvfølgelig en grund til sammenfaldet. For der er nemlig mange af de samme mekanismer på spil.

Tænk på, hvor meget spisning, der er drevet af angst og bekymringer. Du kender måske de situationer, hvor:

  • du er bange for, at folk skal synes du er mærkelig, fordi du ikke spiser det samme som dem.
  • du er bekymret for at støde din veninde ved at sige nej til den mad, hun serverer.
  • du er angst for at føle den følelse, du har nu og her og derfor bedøver du den ved at spise.

 

Kan du genkende dig selv i eksemplerne?

Så har du måske oplevet, at dine forsøg på at spise sundere ofte falder til jorden. For bagved dine madplaner og gode hensigter, der ligger bekymringerne og lurer og ved du ikke, hvordan du skal håndtere dem, så får de ofte lov at kontrollere, hvad du putter i munden.

Derfor har jeg gjort arbejdet med bekymringerne til en vigtig del af mit onlineforløb “Få krammet på din sukkertrang- tag kontrollen over din spisning tilbage” . 

Vil du lære at håndtere dine bekymringer, så de ikke styrer din spisning- så klik her

De bedste hilsner

Ditte