Der er forskel på, hvordan vi mærker, når vi kører på pumperne.  Jeg tror (desværre) ofte, at min familie mærker det før mig. For jeg bliver irritabel når jeg er træt, eller har haft for mange to-do’s – og for lidt tid til opladning over længere tid.

 

Eller med andre ord, jeg bliver en sur kone og mor.

 

Men ikke nok med det, så får jeg som regel også svært ved at sove. Jeg har ikke svært ved at falde i søvn, men hvis jeg bliver vækket, så kan kan ligge i timevis og kværne over alle de uafsluttede projekter jeg har sat i søen. Oftest problemer der virker uoverskuelige om natten, selvom de i dagslys virker alt alt for små til at ligge søvnløs over.

 

Det kan være nærliggende at tænke, at jeg må have både “anger management-træning” og hjælp til søvnen, men min erfaring er, at når jeg stopper op og får tanket op på egenomsorg – så bliver jeg næsten mirakuløst meget mere glad og rummelig- og jeg kan sove om natten.

 

Så er egenomsorg det der løser alle dine problemer ?

 

Altså du skal ihvertfald ikke undervurdere at tage dig tid til at passe godt på dig selv.

 

Ofte, når mine kursister melder tilbage, at de simpelthen ikke får lavet opgaverne på forløbet “Få krammet på din sukkertrang”, så er det her vi finder svaret.

 

De er udmattede og kan ikke magte endnu en to-do – også selvom det er en to-do der vil hjælpe dem til at opnå noget de har ønsket sig længe.

 

Derfor har jeg sat egenomsorg på skoleskemaet. Det er en del af onlineforløbet- både for at hjælpe dig til at finde gode måder at tanke op på, men også fordi jeg ved, at med egenomsorg, så er alting bare meget lettere – også at indlære de øvrige strategier- og i sidste ende at stoppe med at spise for meget.

 

Du får hele pakken med strategierne der vil lære dig at stoppe overspisninger og normalisere dit forhold til mad og spisning- men også med strategier der lærer dig, at opdage, når problemet slet ikke er Nutella, men snarere, at du trænger til at passe bedre på dig selv.

 

 

Kh Ditte