Stress kan være både godt og dårligt. Vi har forskellige tærskler for trivsel med stress og det der for nogle giver et positiv boost, får andre til at ligge søvnløse om natten.

 

Det er aldrig sådan, at vi kan eller skal undgå det, men for hyppig stress påvirker os negativt!

 

Stresshormon ( Kortisol ) påvirker vores evne til at håndtere stress, men det er også et hormon der får vores blodsukker til at stige, vores fordøjelse til at gå i stå og ødelægger vores evne til at sove. Eller med andre ord, stress giver dig lyst til chokolade, får dig til at sove dårligt OG lagrer fedt på maven.

Så alt i alt ikke et hormon du har lyst til at have i ubalance- og slet ikke, hvis du gerne vil tabe dig.

 

 

5 råd til at slippe stress:

 

  1. Træk vejret dybt og helt ned i maven (så ofte du husker det). Overfladisk vejrtrækning får kroppen til at tro, at vi er i fare og opretholder et højt stressniveau. Derimod fortæller et dybt åndedrag din krop, at du er i sikkerhed og ikke behøver at være klar til kamp længere.

  2. Øv dig i at lave en ting ad gangen. Du er helt sikkert god til multi tasking – det er bare ikke godt for dig og det giver dig stress.

  3. Slå benene op- over hjertehøjde. Det aktiverer det system der beroliger nervesystemet og gør dig i stand til at slappe af.

  4. Spis mørk chokolade- hurra! Chokolade har vist sig at sænke kortisolniveauet i blodet.

  5. Slip mad-stress. Slip ud af den onde cirkel med timelange grublerier over, hvad du har- og ikke har spist. Slip overspisningerne og den dårlige samvititighed.

 

Stress over din spisning kan være en ganske stor post på “stress-kontoen” og har du bøvlet med det i lang tid, kan det være meget svært at bryde ud af på egen hånd.

 

Louise skrev sådan til mig, da hun var halvvejs i  onlineforløbet “Få krammet på din sukkertrang”

 

“Jeg havde aldrig troet, at jeg ville finde en løsning på min overvægt, men dine strategier har givet mig redskaber til at forstå mig selv, tage mig selv alvorligt og genvinde kontrollen over min mangeårige sukkerafhængighed! Jeg oplever, at videoerne taler til mig, og alle de tanker, jeg har haft om min krop og vægttab og sundhed bliver behandlet i videoerne. Jeg føler også, at hver gang jeg ser en ny video, får jeg svar på de tanker og spørgsmål, jeg har haft i ugens løb. Derudover må jeg sige, at jeg er overrasket over, at jeg aldrig har tænkt så lidt på mad og slik, som jeg gør nu. Jeg tager én dag ad gangen, jeg spiser sundt, og jeg har fået min kæreste til at hjælpe mig med at skrive dagbog hver dag. Men jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg sidst ikke har tænkt på mad hele tiden. Så det nyder jeg, og i dag opdagede jeg endda, at mine natbukser sad løst efter bare 3 uger med kurset, så min krop virker også taknemmelig for, at jeg har fået et nyt fokus på sundhed!”

 

Er du klar til at ændre din tilgang til mad og spisning- så det igen kan blive en fornøjelse, fremfor en stressfaktor?

 

Du kan læse om onlineforløbet “Få krammet på din sukkertrang her !

 

Kh Ditte