Godmorgen på en ret anderledes dag- i en ret anderledes tid. Det virker som om virussen påvirker alle dele af vores liv pt. – og for mange også spisningen. 

Så det er her jeg vil byde ind, med lidt om de tre faldgrupper jeg ser pt. 

Bag al spisning ligger der nogle gamle vaner eller manuskripter for “Sådan gør man når” og de kommer selvfølgelig også i spil i denne tid. Men hvilke kommer så i spil? 

Det er en særlig tid

For mange er “en særlig tid” lig med særlig spisning. Eller i virkeligheden lig med reglen “når det er en særlig tid, så behøver jeg ikke at tænke over, hvad jeg spiser”. Du kender det måske fra jul eller sommerferien, hvor alle gode hensigter lynhurtigt skrider. Det kan være de bevidste valg om at hygge som familie og det kan være det mere ubevidste hvor måltids-strukturerne gradvist ryger i svinget og morgenmad, frokost og aftensmad bliver afløst ad ad-hoc spisning. 

Hvad skal vi lave? – kedsomhedsspisning og trøstespisning

Kedsomhedsspisning og trøstespisning kan være svære at styre uden om i en tid som denne, hvor du ikke kan gå ud og måske føler dig utryg, isoleret og rastløst. Det er her, hvor dine ambitioner om at spise sundt i hverdagene bliver erstattet af en masse usunde snacks og fastfood, fordi du dulmer dit indre ubehag med mad. 

Ikke relateret til kosten, men til din generelle sundhed, så læg også mærke til om du har regler om at “man” ikke motionerer, når det er en særlig tid?

Når man (måske) er syg, skal man forkæles

Det tog mig år at greje den her. Jeg spiste sundt i hverdagene, overspiste ikke. Men hver gang jeg blev syg eller sløj, så faldt jeg tilbage i at købe en masse slik og junk. Tanken var, at nu skulle jeg rigtigt forkæles. Men en dag slog det mig, at hvis jeg virkeligt ville passe godt på min krop og understøtte dens heling og sundhed, så skulle jeg gå den stikmodsatte vej og lære at forbinde sund og nærende mad med forkælelse, når jeg er syg. 

Det er ikke ensbetydende med, at du intet usundt kan spise i denne tid. Men at passe godt på din krop og immunforsvar er vigtigt for dig pt. så lad ikke dine gamle regler spænde ben for dig og din sundhed. 

Hvis du allerede nu kan se, at det her med at gå rundt derhjemme trigger en masse gammelt og uhensigtsmæssigt, så vil jeg gerne hjælpe dig med at komme godt igennem denne periode på spisefronten. 

Jeg har derfor lavet en rabat der gælder mens vi går derhjemme, så du kan komme igang, nu her hvor det måske føles rigtigt svært.

Med koden : “MØNSTERBRYDER” får du 25% på mit forløb “Få krammet på din sukkertrang. Du finder det her =>

Masser af gode tanker herfra – må vi alle komme godt igennem den næste tid 

kh Ditte