Jeg vil foreslå dig at gøre noget nyt.

Hvis du altså plejer, at kompensere, når du har overspist eller spist noget usundt. 

Det kan måske se sådan her ud: “nu hvor jeg har spist en pose chips, så spiser jeg ikke aftensmad”, men det kan også være “Nu hvor jeg har spist en pose chips, så løber jeg en ekstra lang tur”.

Jeg vil anbefale dig at stoppe med at kompensere!

Det vil jeg, fordi når du kompenserer, så fortæller du dig selv, at du kan gøre skaden god igen. Det virker faktisk på samme måde, som når bulimikeren fortæller sig selv, at de kan kaste op bagefter og gøre det godt igen. 

Problemet er bare, at præcis den tanke om, at du kan gøre det godt igen, er det der gør at du ikke for alvor prøver at stoppe dig selv, når du er i overspisningen. Derfor er kompensations-adfærd med til at øge både hyppighed af overspisninger og de mængder du spiser. 

Så hvis du for alvor mener, at du vil stoppe med at overspise – så er du også nødt til at beslutte dig for ikke at kompensere. Luk den bagdør for dig selv! Vid, at hvis du overspiser, så spiser du stadig frokost, og du løber ikke en ekstra tur.

Det kan føles lidt angstprovokerende i starten, men det vil hjælpe dig til at tage ansvar for din spisning på en ny måde!

Vil du have flere tips til din spisning? 

Jeg er begyndt at lægge små daglige inspirationsvideoer på Facebookinstagram og youtube – så hvis du vil have daglige inspirations-indspark til din spisning, så kan du finde videoerne her: 

Kh Ditte