Kan du genkende følelsen af, at når du skal tabe dig, så skal spisningen være 100% perfekt? 

Det bliver gjort efter bogen og du elsker følelsen de første uger, hvor du er høj på motivation og viljestyrke. Alt bliver planlagt og udført til perfektion. Ingen slinger i valsen. 

Lige indtil der er slinger i valsen…

For hvad sker der for perfektionister, når nyhedens interesse daler og der begynder at snige sig små “fejltagelser” ind. Det kan være et par bolcher her, eller en ostemad der.

Perfektionisten tænker ikke, det går stadig mest godt. 

Nej! 

Er du perfektionist vil du blive utilfreds og din go-to reaktion er selvkritik. Du går i gang med at remse alle dine fejltagelser op!

Du slår dig selv i hovedet med dem og tænker igen og igen over, hvorfor det skete. 

Den ubevidste tanke bag strategien er selvfølgelig, at hvis du skælder dig selv ud, så vil du tage dig sammen og spise perfekt i morgen.

Men forestil dig en chef der bruger den strategi. Du har lavet et stykke arbejde, som er virkeligt godt, men hun opdager en mindre og ubetydelig fejl. Derefter bliver hun ved med at tale om fejlen og om hvordan du dog kunne lave den. Hver gang hun ser dig ruller hun lidt med øjnene, måske får du også en mail senere på dagen, hvor hun igen kritiserer din fejl og giver udtryk for, at hun nu tvivler på om du overhoved vil være i stand til at klare opgaven. 

Vil det motivere dig på den lange bane, eller vil der være en del af dig, der får lyst til at kaste håndklædet i ringen, give op og søge et nyt job? 

Sådan fungerer det også med vægttab.

Hvis du hele tiden leder efter selv de mindste fejl og dyrker dem i en grad, så de fylder meget mere, end det der går godt. Så kan du være meget sikker på, at du vil få lyst til at give op.

Det er simpelthen for hårdt at blive behandlet på den måde hele tiden – også selvom det er dig selv der behandler dig skidt. 

Det du har brug for er at lære at arbejde med din spisning – og dit vægttab på en omsorgsfuld måde. 

Nu tænker du måske, at så når du da aldrig i mål. Men når det gælder vægttab, så kan jeg fortælle dig, at først når du smider perfektionismen og gør plads til fejl kan du komme i mål med et varigt vægttab.

Du kan lære teknikkerne på forløbet “Få krammet på din sukkertrang”  – og der er op til 42% rabat lige nu

TIl onlineforløbet

Til weekendworkshops

Kh Ditte