Vores hjerner er det organ i kroppen der i forhold til sin vægt bruger aller mest energi. Det betyder, at hjernen prøver at sætte alt hvad den kan på “energispare-mode”.

 

Eller med andre ord, den prøver at automatisere dine handlinger for at undgå at bruge energi på at skulle gå og tage en masse beslutninger hele tiden.

 

Det den gør er, at den lægger mærke til om du ofte gør 2, eller flere ting på samme tid. Når den opdager, at du fx. Ofte kæder slik og sofa sammen vil den spotte et mønster. Med tiden vil den være flink og gøre dig opmærksom på, at der mangler lidt slik, hvis du kommer til at sætte dig i sofaen uden.

 

Smart for hjernen – den behøver ikke længere bruge krudt på at overveje om det nu er en god ide eller ej. For dine gentagne sofa- slik sammenkædning er blevet en rar energisparende vane.

 

Selvfølgelig knap så rart for dig, der gerne vil spise mindre slik i sofaen.

 

Og det er her, det kan blive lidt kringlet.

 

For når noget først er blevet en vane, så kan det være svært at bryde på egen hånd.

 

For som du nok har mærket på egen krop, så kan cravings være nogle hårde nysere, der ikke lige sådan lader sig ryste af.

 

Du skal vide, at det IKKE er din skyld, at du har udviklet vanerne, du har helt sikkert ikke vidst, at det der startede med nogle afteners slikhygge, pludseligt ville være en (dårlig) vane.

 

Men selvom det ikke er din skyld er det er kun dig der kan tage ansvaret for at ændre dine handlinger.

 

Til onlineforløbet =>

 

Til weekendworkshoppen =>

 

Kh Ditte