Kan dine vaner omkring sukker og kage reelt være en sukkerafhængighed du ikke har opdaget?

 

Det korte svar er ja.

 

Du behøver ikke bruge sukker til at dulme negative følelser for at være afhængig af sukker. Faktisk, så kan du føle, at du har et helt fint og naturligt forhold til sukker.

Så længe du ikke forsøger at pille ved dine vaner.

 

Sådan var det for en af mine kursister, der var vokset op på en gård. Hun var vokset op med eftermiddags- og aftenkage, sukker i kaffen og i det hele taget god gammeldags husmandskost.

 

Det havde ikke været det store problem for hendes forældre. De levede hele deres liv på gården, var aktive dagen lang og kunne derfor klare mere sukker end de fleste.

 

Men min kursist hverdag så helt anderledes ud, end den hun var vokset op i. Hun havde som voksen fået en job, hvor hun var mere stilsiddende end aktiv og derfor måtte hun på et tidspunkt indse, at den mængde sukker hun havde lært at føle var “normal” ikke længere var sund for hende.

 

Så hun besluttede at ændre sine vaner.

Det viste sig at være lettere sagt end gjort og nu fulgte år med en svingen mellem de gamle vaner og forsøg på at “stramme op”

 

Problemet var nemlig, at det der var startet som en normal måde at spise på i hendes familie, var blevet en vane hun var afhængig af og derfor var hun nødt til at behandle sin trang til sødt derefter.

 

For så længe hun tænkte, at det bare var et spørgsmål om at droppe kagen, så ignorerede hun, at hun med tiden var blevet afhængig af sit daglige sukkerfix. Og netop den afhængighed blev ved med at få hende til at droppe de sundere initiativer.

 

Hun havde brug for at lære, hvordan man bryder en afhængighed og det lærte hun på mit onlineforløb “Få krammet på din sukkertrang” – du kan lære samme teknikker lige her

 

Kh Ditte