Følg min blog på Bloglovin

Jeg snakkede netop med en veninde, som er igang med at tabe sig. Hun var lidt skuffet, for hun havde fulgt sine nye gode vaner og tabt sig stabilt over nogle uger –  men nu havde hun lige haft en uge, hvor hun havde gjort alt rigtigt, uden at tabe sig.

Det her er en af de helt store motivationsdræbere. 

Når du føler, at du har gjort alt det rigtige, og så sker der ikke en disse.

Det er også et rigtigt godt eksempel på, hvorfor vægten ikke bør være det du måler din succes på.

Ikke ment på den måde, at det ikke er ok godt at ville tabe dig.

Men på den måde, at hvis tallet på vægten skal måle om du har gjort det godt den sidste uge. Så vil du ofte få falsk- negative. 

Sandheden om vægt (og især kvinders vægt) er nemlig, at den svinger med vores cyklus for langt de fleste kvinder. Det vil sige, at når du stiger på vægten og intet er sket, så kan det være, at der faktisk er sket en masse, du kan bare ikke se det på vægten, fordi du lige har lidt væske i kroppen i dag. 

Men hvad skal du så måle på?
Det du faktisk stabilt kan påvirke! 

Nemlig dine vaner.

Altså du kan øve dig i ikke at overspise, ikke at småspise mellem måltiderne, at stoppe med at spise når du er mæt, at spise mindre slik og kage. 

Eller med andre ord, du kan øve dig i at spise stabilt sundt med plads til lidt usundt og i mængder der passer til dig og dit aktivitetsniveau. 

Så kan du nemlig dagligt glæde dig over at have gjort dit for at nå i mål. 

Og når du gør det over længere tid, så skal vægten nok tilpasse sig din nye spisning. Men at holde øje med vægten, for at måle om det går fremad gør for de fleste at spisningen netop bliver ustabil. Det sker fordi de bliver nedslåede over tallet på vægten og  tænker “så kan det også være lige meget, når det ikke virker” 

Sandheden er, at når du stabilt spiser sundere, så virker det. Men sjældent med præcis 500 grams vægttab om ugen.  Det er simpelthen et regnestykke kroppen ikke er med på. 

Vil du lære at ændre de vaner der fastholder dig i overvægt? 

Så kan du lære det på “få krammet på din sukkertrang”

Til onlineforløbet

Til workshops

Kh Ditte