Måske kender du tanker som:

  • Hvis jeg spiser en småkage, så har jeg ødelagt min spisning for i dag. 

Eller

  • Hvis jeg vejer 62 kg og ikke min ønskevægt på 60 kg, så er jeg ikke nået i mål med mit vægttab. 

Dit ønske er selvfølgelig at opleve en helt igennem positiv følelse af stolthed over at være kommet i mål. Enten med dagens spisning, eller med det endelige vægtmål.

Men virkeligheden er ofte en anden. For selvom du vil have dage, hvor du spiser 100% perfekt og derfor kan gå stolt i seng. Så vil der for de allerfleste mennesker (heldigvis) være flest dage, hvor spisningen ender med at falde en lille smule anderledes ud end planlagt. 

Det kan være fordi det vi havde planlagt til aftensmad var udsolgt da vi købte ind, eller fordi vi spontant bliver inviteret ud. 

Så selvom det i princippet lyder som en god idé at sætte baren højt. Så er konsekvensen af den strategi, at du tilbringer 90% af tiden i en følelse af utilfredshed. 

Den utilfredshed er om noget en motivationsdræber. 

Så for at kunne bevare motivationen til at spise sundt på den lange bane, er det allerbedste du kan gøre at bevæge dig lidt ind i gråzonerne. Derinde hvor du er tilfreds, når du har spist primært sundt, men også har givet plads til lidt usundt. 

(Sjovt nok er det også der du taber dig stabilt og holder vægten). 

Hvordan du gør lærer jeg dig på forløbet “Få krammet på din sukkertrang” 

Til onlineforløbet 

Til weekendworkshops

Kh Ditte